perjantai 29. tammikuuta 2016

Esillepanojen top 10

Kiinnitä näihin 10 asiaan erityistä huomiota tehdessäsi esillepanoja.

1. Suunnitelmallisuus
- lisää myyntiä, parantaa palvelua, helpottaa ostamista, antaa visuaalisia virikkeitä ja elämyksiä sekä tuo tuotemerkit esille

2. Asiakaskierto
- kalusteiden sijoittelu suoraan linjaan -> rauhoittaa yleisilmettä ja helpottaa liikkumista
- leveät pääkäytävät (1,5-1,8 m)
- jätä aina käytävät tyhjiksi
- ryhmittele myyntikalusteet luonteviin alueisiin, jätä selkeät ja helppokulkuiset sivukäytävät (1,2-1,4 m)
- laita matalat kalusteet/telineet eteen ja korkeat taakse, nousevaan linjaan

3. Kohtaamisjärjestys
- kulkureitin johdonmukainen suunnittelu niin, että se johdattaa asiakkaan etapilta toiselle. Asiakas kohtaa sisäänkäynnin jälkeen ensimmäisenä etutilan, sitten keskitilan ja kolmantena seinustan

4. Myymäläkalusteet
- muunneltavuus, ajattomuus, kestävyys, helppo siirrettävyys, porrasmaisuus lattiakalusteissa sekä säilytysmahdollisuus
- valitse yhteensopivat kalusteet

5. Tuotteiden esillepano myyntipöydälle
- kootaan pöydälle koordinoidusti kokonaisuuksia
- tuotteet viikataan tasaiseksi pinoksi isoin tuote alimpana
- torso puetaan myyntipöydän tuotteilla
- hyödynnä alahyllyt
- huolehdi, että pöydän reunat jäävät vapaaksi

6. Tuotteiden ryhmittely myyntipöydälle
- rajoita värien määrää myyntipöydässä
- kolmen värin käyttö suositeltavaa, jotta pöydästä ei tule sekava
- muodosta ryhmiä tuotteiden muotojen mukaan: korkeat esineet taakse ja matalat eteen
- ristiinmarkkinointi tuo elävyyttä ja kiinnostavuutta

7. Suorat linjat
- suorat tuoterivit selkeyttävät
- myös kalusteet asetetaan suoraan linjaan
- kiinnostavia kokonaisuuksia saadaan, kun myyntipöydät jaetaan selkeisiin alueisiin, jotka täytetään erivärisillä, -muotoisilla ja -kokoisilla tuotteilla. 

8. Myyntipöytä teeman mukaan
- Jouluteema
- Isänpäiväteema

9. Myyntipöydän viestintä
- Asiakas tekee ostopäätöksen usein hinnan perusteella
- hintalappu, joka sopii teemaan ja on liikkeen graafisen linjan mukainen
- muista pitää hintalaput ajantasalla

10. Siisteys
- jatkuva ylläpito
Pahvilaatikoiden, suojamuovien ja muiden pakkausmateriaalien paikka ei ole myymälätilassa. Epäesteettisyyden lisäksi se on myös turvallisuusriski asiakkaalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti